Strømbrudd og stearinlys

Dette må du vite ved strømbrudd

Hvis du har opplevd et lengre strømbrudd, kan du ha krav på kompensasjon. Les det du trenger å vite her.

Bilde av Nora Geard Nygaard

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Sist oppdatert: 13.12.2019
Alt om strømbrudd

Hva skal du gjøre om strømmen går?

Har strømmen gått, bør du se om naboene dine også er uten strøm.

Er det bare du som er uten strøm, ligger feilen mest sannsynlig hos deg. Undersøk om sikringer har gått eller om jordfeilbryteren har blitt løst ut.

Mulige årsaker til at sikringer løser ut er at du overbelaster anlegget ved å bruke mye elektrisk utstyr samtidig. Det kan også være en feil i et av de elektriske apparatene eller i selve anlegget.

Det er du som er ansvarlig for feil i ditt eget elektriske anlegg.

Når det er feil på strømnettet

Er strømmen borte for alle i området, bør du sjekke om du har fått varsling via SMS eller om det er lagt ut informasjon på nettsidene til nettleverandøren. Er det ikke noe informasjon om varslet arbeid, kan det være noe galt på strømnettet.

Viser det seg å være et problem med strømnettet, er det nettleverandøren din som er ansvarlig for utbedringen av problemet. Det er også leverandøren du må ta kontakt med for informasjon rundt feilen eller eventuelt reparasjonsarbeid.

Selskapet har et ansvar om å opplyse om årsak til feilen og gi et estimat på hvor lenge strømmen vil kunne være borte.

strømbrudd tre over strømkabel
Dårlig vær: Med mye vind eller snø kan trær falle over strømkabler og føre til strømbrudd.

Hvor lenge må jeg vente?

Selskapet er pålagt å sende ut mannskap til å rette feil raskest mulig. Med mindre det er dårlig vær, eller andre farer som vil sette reparatører i fare, skal de ikke kunne utsette arbeidet.

Skjer det en feil på strømnettet fredag kveld, kan de ikke vente til mandag formiddag med å rette feilen fordi det er rimeligere å ha folk på jobb da.

Etter større hendelser der mange har mistet strømmen vil det naturlig nok kunne ta noe tid før feilene blir rettet opp i, men det skal gjøres raskest mulig.

Vil du ha en bedre strømavtale? Fyll ut skjemaet på denne siden og få tilbud fra flere leverandører.

Så mye har du krav på

Om strømmen har vært borte, er det hvor lenge du er uten strøm som bestemmer hvor stor kompensasjon du har krav på. Ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har du har du krav på utbetaling dersom du opplever strømstans som varer i mer enn 12 timer. I skrivende stund og ut året 2020 er satsene for kompensasjon slik (se satsene som gjelder fra og med 1. januar 2021):

  1. Kr 600 for strømbrudd over 12 timer opp til og med 24 timer
  2. Kr 1400 for strømbrudd over 24 timer opp til og med 48 timer
  3. Kr 2700 for strømbrudd over 48 timer opp til og med 72 timer

Skulle strømbruddet vare mer enn 72 timer skal det utbetales kr 1300 for hver påbegynte tjuefiretimers periode avbruddet varer.

Du får kun kompensasjon for ett målepunkt, selv om du har flere målepunkt i husholdningen din.

Slik krever du inn kompensasjonen din

Det er nettselskapet – ikke strømleverandøren – som er ansvarlige ved strømbrudd. For å få kompensasjonen du har krav på, må du selv passe på å kreve den direkte fra nettleverandøren. Dette må du gjøre ved strømbrudd som skjer innen utgangen av 2020 – fra og med 1. januar 2021 gjelder nye regler ved utbetaling av kompensasjon.

Stormkjøkken ved strømbrudd
Vær forberedt: Et stormkjøkken eller propanapparat er blant tingene som er smart å ha på lager i tilfelle strømbrudd.

Nettselskapet har som oftest informasjon om hvordan du søker om kompensasjon på sine hjemmesider.

Utbetaling av kompensasjon skjer gjerne ved at du får tilsvarende sum trukket fra din neste strømregning.

Fått en stor strømregning? Sjekk våre 12 tips for å spare strøm

Du har minimum to måneder på deg til å melde fra om strømstansen og kreve utbetaling. Dersom strømbruddet skjer som følge av en feil fra nettselskapets side, kan du også kreve erstatning. Fristen for å kreve erstatning vil stå i vilkårene for avtalen du har inngått med nettselskapet.

Hvis du ikke kommer til enighet med nettselskapet, kan du kontakte Elklagenemda for hjelp.



Ny regler fra 1. januar 2021

Endringer ved kompensasjonsutbetaling

Fra 1. januar 2021 blir det endringer i utbetalingen av kompensasjon ved strømbrudd, opplyser NVE:

1. Du vil ikke lenger måtte kreve inn kompensasjonen din ved strømbrudd på 12 timer eller mer – utbetalingen vil skje automatisk.

2. Du vil få andre kompensasjonsbeløp enn i dag. Nye satser blir:

  • Husholdning: 500 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter en sats på 40 kroner per time, for hvert målepunkt i husholdningen.
  • Fritidsbolig: 125 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter en sats på 10 kroner per time, for hvert målepunkt i fritidsboligen.

Fram til 1. januar 2021 gjelder dagens satser, og du må fortsatt fremme krav om kompensasjon fra nettselskapet.

Rettigheter ved hyppig strømbrudd

Dersom du opplever gjentatte strømbrudd, må du ta kontakt med nettselskapet ditt og forklare situasjonen. Om det ikke fører fram, eller det ikke blir enighet, kan du enten sende inn en klage til NVE eller kontakte Elklagenemda.

Du må passe på å kreve pengene fra nettselskapet selv. Ofte får du pengene tilbake ved at summen blir trukket på neste strømregning, men send en e-post slik at du har et bevis på at du har sagt fra, om det ikke skulle skje.

Slik sørger du for å være forberedt på strømbrudd

  • Sørg for flere muligheter for oppvarming. Mulighet for vedfyring eller en gassovn kan være gode alternativer.
  • Ha mat og drikke tilgjengelig. Særlig tilgang på vann er viktig. Et stormkjøkken eller propanapparat til matlaging kan også være lurt.
  • Med strømmen forsvinner også belysningen. Sørg for å ha stearinlys og lommelykter (og batterier) lett tilgjengelig. Fyrstikker eller lighter bør også være på plass.
  • En batteridrevet radio kan holde deg oppdatert om det skulle være noe alvorlig.
  • En nødlader og en mobillader til bilen hjelper deg å være tilgjengelig for omverdenen.
  • Om du er kritisk avhengig av strøm bør du ha et nødaggregat.

Du kan lese mer om beredskap på Sikker Hverdag.

Kilder:

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) / Sikker Hverdag